- 08 205 70 16
- info@dobri-ljudje.si
- Proletarska cesta 1, Ljubljana
Poziv k opustitvi ocenjevanja in opravljanja zaključnih izpitov ter splošne in poklicne mature v šolskem letu 2019/2020
Na Zvezi prijateljev mladine Ljubljana Moste-Polje pri svojem delu z otroki in mladostniki ter v okviru humanitarnih programov Veriga dobrih ljudi in Botrstvo že dalj časa ugotavljamo in opozarjamo na razslojenost šolarjev in dijakov v slovenskih šolah. V Sloveniji ogromno otrok in mladostnikov živi v premajhnih in neprimernih stanovanjih, nekateri nimajo niti svoje postelje, kaj šele svoje sobe. Mnogim otrokom in mladostnikom so šole in dijaški domovi pomenili edini odmik od nevzdržnih domačih razmer, nasilja in pomanjkanja ter lakote. Prav tako so jim pomenili edino možnost za učenje in učno pomoč.
Trenutna epidemija COVID-19 je stisko teh otrok in mladostnikov še poglobila. Prav tako se je povečala neenakost med njimi. Pri tem želimo opozoriti predvsem na naslednje:
Dolgoletne znanstvene, pa tudi naše neposredne izkušnje, kažejo, da so izobrazba staršev in materialne zmožnosti družine bistveno pomembnejši dejavnik uspešnosti od otrokovih sposobnosti. Mnogim dijakom, ki so se s trudom prebili do zaključnega letnika, kljub primerljivim učnim sposobnostim lahko spodleti zgolj zato, ker nimajo možnosti, da bi se učili v enakovrednih razmerah. Pouk v šoli do neke mere pogoje izenačuje, v trenutku, ko možnosti obiskovanja pouka (ali usposabljanja na delovnem mestu) nimajo več, se te razlike še poglobijo. Ocenjevanje znanja in poklicnih veščin v tem trenutku ne more biti objektivno, saj so učenci, dijaki in vajenci postavljeni v tako absurdno različne situacije, da je nemogoče reči, da bi bilo pridobljeno znanje odvisno od učenca ali dijaka samega. Takšno ocenjevanje je lahko izrazito krivično in diskriminatorno. Preveč je dejavnikov, ki so trenutno veliko močnejši od njihovega resničnega dometa sposobnosti. Neustrezno izvedeno ocenjevanje, vključno z vsem oblikami zaključnega ocenjevanja, bi učencem in dijakom iz ranljivejših okolij odvzela dostojanstvo, možnost, da se dokažejo, močno bi okrnila njihove možnosti tako za nadaljevanje izobraževanja kot tudi za zaposlovanje.
Vključenost v izobraževanje ima izjemen vpliv na socializacijo mladega človeka in mu omogoča izhod iz oklepa revščine in socialnih stisk. Enako velja za zaposlitev. Prehod po vertikali socialne mobilnosti je namreč za otroke in mladostnike, ki ne živijo v za akademske aspiracije najbolj optimalnih okoliščinah, s pomočjo izobraževalnih dosežkov eno najmočnejših orodij, ki se jih lahko posluži tekom svojega življenja. Če bo obveljala trenutna direktiva odločevalcev, da je potrebno ocenjevati zaradi ocenjevanja samega, bodo najbolj oškodovani otroci, ki so že tudi sicer najbolj izpostavljeni šolanju neprimernim okoliščinam.
Glede na vse zgoraj navedeno ministrico MIZŠ, Zavod za šolstvo RS, Republiški izpitni center in Center za poklicno izobraževanje pozivamo, da ocenjevanje in opravljanje zaključnih izpitov ter splošne in poklicne mature v šolskem letu 2019/2020 opustijo. ZRSŠ in MIZŠ z zaključenimi ocenami iz prvega ocenjevalnega obdobja ali z novim, razmeram prilagojenim modelom, ki bi vključil še ocene, pridobljene do dne 13. 3. 2020, zagotovo lahko rešita zagato zaključnih ocen za večino šolarjev in dijakov. Prav tako je tudi na podlagi nekajletnih izkušenj izvajanja usmerjenega izobraževanja, ko so desettisoči šolanje zaključevali in se vpisovali na fakultete brez mature, mogoče najti hiter način omejevanja vpisa na fakultete, za katere je interes prevelik. Ali pa v teh izjemnih časih naredimo izjemo in odprimo vrata fakultet še širše. Mednarodne mature ne bo in vsi, ki so program obiskovali, se bodo kljub temu vpisali na fakultete, tudi slovenske. Če bodo drugačen vpis brez mature zmogle izvesti največje svetovne univerze, jo bodo nedvomno tudi slovenske.
Čas koronavirusa ni le zdravstvena preizkušnja – je nedvomno tudi preizkušnja empatije, solidarnosti, medčloveških odnosov, temeljnega razumevanja pravičnosti in enakih možnosti. To pa je v teh izjemnih časih zagotovo najbolj izjemna lekcija, ki se je otroci in mladi lahko naučijo na samem koncu tega šolskega leta.