FINANČNI NAČRT
Na tej strani si bomo pogledali, kaj je finančni načrt. Spoznali boste, kako vse vam lahko koristi, kaj finančni načrt vsebuje in kako ga ustrezno izpolnite. V pomoč smo vam pripravili tudi video, v katerem se počasi sprehodimo skozi vse elemente finančnega načrta in ga skupaj izpolnimo.
Kaj je finančni načrt?
Finančni načrt je izredno koristno orodje, s katerim imamo lahko bolj sistematičen pregled nad svojimi financami ter bolj učinkovito dosegamo svoje finančne cilje.
Naš finančni načrt je sestavljen iz šestih elementov: rednih in izrednih mesečnih prihodkov, rednih in ostalih mesečnih odhodkov, posojil in dolgov.
Zakaj sploh izpolniti finančni načrt?
Finančni načrt koristi vsakemu – od tistih, ki so se znašli v finančni stiski, do tistih, ki varčujejo za neko stvar ali pa želijo preprosto imeti boljši pregled nad svojimi financami.
Če smo se znašli v stiski, je finančni načrt osnova, če hočemo nekaj rešiti. Predstavljajte si ga kot kompas, ki nam pomaga, da se lažje in hitreje znajdemo v situaciji – vidimo, kje lahko kaj storimo, kje potrebujemo pomoč in kam se lahko po pomoč obrnemo.
Ko se obrnemo na nekoga za pomoč, pa naj bo to družina, prijatelj, strokovna institucija ali humanitarna organizacija, na bo finančni načrt omogočil, da jim bomo znali točno povedati, kje imamo težavo in kako jo bomo rešili.
Kako izpolnimo finančni načrt?
Podrobnosti, ki si jih velja zapomniti
V finančni načrt vedno vpisujemo zneske za zadnji pretekli mesec. Meseci se med sabo razlikujejo, zato vedno, kadar delamo okviren finančni načrt, gledamo zadnji pretekli mesec.
Zneski, ki jih vnašamo, morajo biti točni zneski. Če želite, da vam finančni načrt koristi, ne zaokrožujte in ne pišite približnih zneskov, temveč si vzemite čas in napišite na decimalko natančne zneske.
1) Redni mesečni prihodki
Redni mesečni prihodki so tisti, ki jih načeloma prejemamo vsak mesec. V tabeli so navedene najpogostejše vrste prihodka, na primer plača, otroški dodatek, denarna socialna pomoč, preživnina, štipendija …
Sprehodite se čez tabelo 1 in vnesite zneske pri tistih dohodkih, ki jih ima vaše gospodinjstvo. Če imate še kakšen drug dohodek, ki ni naveden v tabeli, ga napišite na dnu tabele pod “Drugo” ter pripišite, za kateri prihodek gre.
Na koncu vse zneske v tabeli seštejemo in vpišemo v prostor “SKUPAJ”.
2) Redni mesečni odhodki
Redni mesečni odhodki so tisti odhodki ali stroški, ki jih plačujemo vsak mesec, običajno preko rednih mesečnih položnic in računov. Nekateri stroški so vedno enaki (npr. najemnina, RTV prispevek), nekateri pa se spreminjajo vsak mesec (npr. elektrika, voda, ogrevanje).
Sprehodite se čez tabelo 2 in vnesite zneske pri tistih odhodki, ki ste jih imeli v preteklem mesecu. Če kateri odhodek še ni naveden, ga dopišite na dnu tabele po “Drugo” in pripišite, za kateri odhodek gre.
Na koncu vse zneske v tabeli seštejemo in vpišemo v prostor “SKUPAJ”.
3) Izredni mesečni prihodki
Izredni mesečni dohodki so tisti dohodki, ki jih načeloma ne prejmemo vsak mesec. To so lahko izredna denarna socialna pomoč, dodatek za veliko družino, regres, dohodnina, rojstnodnevna darila in podobno.
Če ste imeli v zadnjem mesecu katerega od izrednih prihodkov, ga zapišite v tabelo 3. Prihodkov, ki ste jih prejeli prej (npr. 3 mesece ali pol leta nazaj), ne vnašate v tabelo.
4) Izredni mesečni odhodki
Pod ostale mesečne odhodke uvrščamo hrano, kozmetiko, oblačila, obutev, gorivo, razne aktivnosti in podobno.
Sprehodimo se čez tabelo 3 in vnesemo odhodke, ki smo jih imeli v preteklem mesecu. Če kateri odhodek v tabeli še ni naveden, ga dopišite pod “Drugo”. Na koncu vse zneske seštejemo in vpišemo v prostor “SKUPAJ”.
Med naštetimi so tudi stroški, ki jih imamo vsak mesec (npr. hrana in gorivo). Zakaj jih potem ne pišemo pod točko 2? Zato ker tu govorimo o stroških, ki se iz meseca v mesec lahko bistveno razlikujejo in na katere lahko z našimi navadami močno vplivamo (npr. z iskanjem akcij in popustov) ter posledično tu lažje privarčujemo kot pri rednih stroških (npr. elektriki).
5) Posojila
Pri posojilih v tabelo 5 naprej napišemo, za kakšno vrsto posojila gre – recimo kredit, leasing, privat posojila ali kaj drugega. Nato napišemo, kakšen je namen tega posojila, višino celotnega posojila in kakšen je mesečni obrok. Pri obdobju plačevanja vnesemo mesec in leto, do katerega moramo povrniti posojilo.
Na koncu seštejemo zneske vseh naših mesečnih obrokov in ga vpišemo v prostor “SKUPAJ”.
6) Dolgovi
Dolgovi nam lahko predstavljajo zelo velike stiske. Zelo pomembno je, da imamo dober pregled nad dolgovi, tudi če jih trenutno ne moremo odplačati.
Za pomoč pri spremljanju dolgov smo pripravili tudi poseben obrazec za evidenco dolgov, ki si ga lahko prenesete prek gumba “Evidenca dolgov” pod videom.
7) Končni seštevek
Na koncu nas čaka še prikaz vseh prihodkov in odhodkov.
- V tabeli na dnu finančnega načrta pod točko sedem seštejemo vse mesečne prihodke, torej skupen znesek iz točke 1 in točke 3. Pod točko osem
- Pod točko osem seštejemo vse mesečne odhodke, torej skupen znesek točke 2, 4 in 5.
- Od vseh prihodkov (točka 7) odstejemo vse odhodke (točka 8) in zapišemo končno stanje.
In tako imate izpolnjen finančni načrt! Na podlagi tega se lahko zdaj veliko lažje lotite konkretnega reševanja svoje situacije, varčevanja ali pa zgolj bolje sledite svojim financam.